Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Inspiration: Superfood – som du bør spise jævnligt

Inspiration: Superfood – som du bør spise jævnligt
Søren (Grilltips)

Der er ingen tvivl om at visse fødevarer er sundere end andre, og at de fødevarer der er under kategorien Superfood er særligt gavnlige. Du skal dog ikke tro, at superfood erstatter konventionel medicin, men de gavnlige indholdsstoffer i superfoods er kendte og klinisk anderkendte for deres virkning.

Derfor giver det rigtig god mening at lade superfoods være en del af din daglige kost, og som forebyggelse af blandt andet livsstilssygdomme og alders relaterede sygdomme.





Appelsin – Super sund orange vitaminbombe
Appelsiner har, ud over en dejlig smag, også en masse gavnlige indholdsstoffer, der blandt andet nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme og forhøjet kolesterol. Appelsiner indeholder det naturlige smagsstof Hesperetin, der ifølge amerikanske læger skulle beskytte mod alvorlige sygdomme som kræft, hjertesygdomme, betændelse og infektioner. Appelsiner indeholder også store mængder Pektin der kan være kolesterolsænkende og Kalium der kan have en positiv indvirkning på forhøjet blodtryk. Desuden indeholder appelsiner folinsyre der nedsætter mængden af homocystein der er kendt som en af faktorerne i åreforkalkning og blodpropper. Appelsiner her også et højt indhold af den gavnlige Vitamin C.

Gurkemeje og Karry – Går lige i hjernen
Det er  Gurkemeje der giver krydderiblandingen Karry, sin karakteristiske gule farve. Gurkemeje indeholder et aktivt, kemisk stof, der hedder curcumin. Dette stof er med til at styrke hjernen, og specielt hukommelsen. Det skulle, efter signe, kunne bremse udviklingen af Alzheimers og stimulere en proces, der skaber nye hjerneceller.

 

Advocado – Dronningen af superfoods!
Her er der tale om en ren sundhedsbombe der indeholder både, enkelt umættede fedtstoffer, kostfibre, vitamin E, beta-sitosterol, folinsyre, lutein (antioxidant) og kalium. Beta-sitosterol er et stof der nedsætter mængden af kolesterol i blodet, mens stoffet Lutein, der er et antioxidant, beskytter mod grå stær. Lutein beskytter også med prostarakræft og beskytter hjerte-kar-systemet. Avocado er på alle måder en superfood, der er nem at forføje, hvilket gør den ideel for folk, der har svært ved at fordøje fedtholdige fødevarer.

Blåbær – Små bær med vital betydning
Blåbær er kendt for at have det højeste indhold af antioxidanter. Disse antioxidanter kan have positiv indvirkning på kroppens ældning. Bærerne indeholder desuden fytokemisk ellegic syre, der menes at have positiv indvirkning på kroppens cellulære opbygning og forhindre abnormale cellulære forandringer. Desuden har fytokemisk ellegic syre indvirkning på hjernen og dens evne til at skabe nye interne forbindelser, bedre kendt som vores intellekt.

Broccoli – Den usexede konge af superfoods
Broccoli bliver aldrig en fantastisk delikat spise, men den indeholder så mange effektive stoffer, at den burde indgå i din kost, flere gange om ugen. Broccoli indeholder stoffer der ligefrem er kræftbekæmpende som sulforaphane og indol-3-carbinol. Sulforaphane og indol-3-carbinol ødelægger alle kræftfremkaldende stoffer i din mave og skaber enzymer der æder de kræftfremkaldende stoffer der måtte være efter den første proces. Sulforaphane æder desuden den bakterie der hedder Helicobacter pylori, der er skyld i mavesår og gastrisk kræft (kræft i mavesækken). Indol-3-carbinol hjælper kroppen med at nedbryde østrogen, hvilket beskytter mod brystkræft. Sidst med ikke mindst indeholder broccoli et højt indhold af beta-caroten og kalium, der begge er med til at beskytte hjerte-kar-systemet.

Så frem med kogebogen og find nye måder at tilberede broccoli på, så den bliver mere spiselig for både børn og voksne i familien, og spis broccoli mindst 2 gange om ugen.

Chili – Brænder på vej ind og på vej ud, men gør gavn i midten
Regelmæssig indtagelse af chili kan hjælpe kroppen med at styrer insulinniveauet efter et måltid, til stor gavn for overvægtige og diabetikere. Chili er med til at nedsætte den mængde insulin som kroppen skal bruge for at sænke blodsukkeret efter et måltid med mellem 50 og 60%. Chili skulle desuden være gavnlig for fordøjelsen og skulle modvirke mave- og prostatakræft.

Fuldkorn – Kostfibre giver langsom frigivelse af sukker
Hvis du indtager store mængder af fuldkorn, altså hirse, havre, brune ris, fuldkornsbrød og andre fuldkornsprodukter, kan dette være med til at forebygge hjertekarsygdomme, kræft i tyktarm, bryst-og prostatakræft. Fibrene er med til at frigive sukkeret i fuldkorn langsomt, og virker derfor som en ”langsom” energikilde. Samtidig forebygger de forstoppelse og fremmer væksten af gode bakterier i din tarm. Sidst med ikke mindst er fuldkorn og kostfibre med til at fjerne giftstoffer (toksiner) i tarmen.

Græskar – Ikke kun som transportmiddel i eventyr
Græskar er sprængfyldt med Beta-caroten, kun af gulerødder og søde kartofler indeholder mere af dette fantastiske stof. Desuden indeholder græskar store mængder af Alfa-caroten. Både alfa og beta-caroten er kendte som ”kræfthæmmere”, der blandt andet nedsætter risikoen for lungekræft og andre kræftformer. Græskar indeholder også vitamin B5, C, E, kalium, calcium og fibre, mens fræene (kernerne) indeholder zink, essentielle fedtsyrer, og er en stor kilde til vegetabilske proteiner.

Hvidløg – Den franske stinker, der kan redde dit liv!
Et utal af kliniske forsøg bekræfter at hvidløg har evnen til at forebygge kræft i blandt andet bryst, tyktarm, hud, prostata, mave og spiserør. Samtidig stimulerer hvidløg immunforsvaret og har en positiv indvirkning i bekæmpelsen af bakterien Helicobacter pylori der er årsag til mavesår og kræft i tarmen. Nyere studier viser også at hvidløg kan være i stand til at dræbe dem berygtede MRSA bakterie, som er antibiotika-resistent, og rå hvidløg har vist sig at have en meget positiv indvirkning på ny-opererede hjertepatienter, på grund af løgets stærke antioxidant egenskaber.

Hørfrø – Lille frø med stor effekt
Hvis du er vegetar, er hørfrø en vital kilde til Omega-3 fedtsyrer, og vis du ikke er vegetar kan du stadig få stor effekt at hørfrø. Omega-3 er med til at nedsætte risikoen for hjertesygdomme, slagtilfælde, og inflammatoriske sygdomme og betændelsestilstande. Hørfrø indeholder også det aktive stof Lignin som er et phytoøstroge, der nedsætter kolesterol i blodet og reducerer aktiviteten af østrogen i kroppen.

Ingefær – en ældgammel rod med superfood egenskaber
Ingefær har i flere 1000 været kendt som et lægemiddel. Forskning har påvist at dette er med god grund. Ingefær har samme egenskaber som asperin, når det kommer til at forhindre blodet i at koagulere. Samtidig indeholder ingefær aktive antioxidante plantekemikalier, som Gingerol og zingerone. Disse antioxidanter er kendte for deres egenskab i bekæmpelse af kræft og hjertekarsygdomme. Ingefær er også kendt for sin egenskab til at blødgøre (smøre) kroppens led, hvilket er særdeles gavnligt for gigtpatienter, samt for at virke helende på sår og bekæmpelse af infektioner. Ingefær er i det hele taget stimulerende på kroppens kredsløb, og bør indgå i din kost på ugebases.

Kakao – Ikke kun slik, også en kræftbekæmper
Rå kakao indeholder masser af gode antioxidanter der bidrager til bekæmpelse af hjertekarsygdomme og kræft, samt virker kolesterolsænkende. Du skal dog være opmærksom på forskellen på chokolade og rå kakao. Chokolade er tilsat en masse fedtstof, som ikke er godt for dig, og du skal derfor købe rå-kakao og bruge det direkte i din madlavning, i f.eks en Chili con Carne eller i brød og bagværk.

Laks – Omega-3 til krop og sjæl
Laks er en meget fed fisk, der er rig på den sunde Omega-3 fedtsyre. Omega-3 er med til at nedsætte risikoen for brystkræft og mange andre kræftformer, samtidig med at Omega-3 er vital for hjertets sundhed, hjernes evne til indlæring og som lindring for leddegigt og astma. Du kan også spise andre fede fisk som Makrel, Sild, Ørred og Tun

Løg – Svier i øjnene, men bekæmper kræft
Løg, Hvidløg og porre indeholder alle det smagsforstærkende stof quercetin der menes at kunne bekæmpe forskellige former for kræft såsom bryst-, spiserørs- og mavekræft. Samtidig indeholder løget stoffer der styrker immunforsvaret, reducerer risikoen for infektioner og fremmer afgiftning i tarmen. Det er svovlforbindelser i løget, der sammen med quercetin giver disse effektive virkninger.

Mandler – en snack, fyldt med mineraler
Generelt er nødder og mandler gode for dig, da de indeholder både vitaminer, mineraler og gode fedtstoffer. Mandler er særligt gode, da de indeholder både Vitamin E, calcium, magnesium, jern, kalium og zink, folinsyre, Vitamin B2, protein, kostfibre og enkelt umættet fedtstof. Disse stoffer har et utal af gode egenskaber, og er blandt andet med til at holde dine årer smidige og bidrager til at forebygge hjertekarsygdomme, fordøjelse samt styrke hjertet og hjernen. Husk at spise rå, usaltede nødder og mandler, da de saltede snacks ofte er stegt i fedt og indeholder alt for meget salt.

Oliveolie – Hjertemedicin fra Sydeuropa
Olivenolie indeholder masser af enkelte umættede fedtsyrer samt antioxidante polyphenoler, der er kendt for at reducerer risikoen for hjerteanfald. Mad der indeholder mange grønsager og olivenolie er kendt som ”Middelhavskost” og det er kliniks bevist, at folk der spiser meget af denne type mad, får færre hjerteproblemer.

Rødbeder – Ikke kun på leverpostejen
Rødbeder er indbegrebet af Superfoods. De indeholder en mængde næringsstoffer og har et højt indhold af carotenoider og flavenoids, anti-oxidanter. Disse stoffer er med til at mindste risikoen for hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde. Rødbeder indeholder en stor mængde Folinsyre der blandt andet sænker blodets indhold af homocystein der er kendt for at bidrage til blodpropper. Samtidig er folinsyre med til at beskytte ufødte børn fra at udvikle rygmarvs brok. Rødbedesaft har en rensende og afgiftende effekt, og rødbedens indhold af mineraleret kvarts hjælper kroppen med at udnytte calsium og derved afhjælpe knogleskørhed og styrke skelettet.

Soja – Mere end en sauce til sushi
Soja er ikke den vildeste superfood på listen, men soja er bevist at indeholde tofytoøstrogenerne genistein og daidzein. Disse to stoffer er med til at reducere aktiviteten af østrogen i kroppen og dermed beskytte med bryst og prostatakræft.

Te – grøn, sort, hvid eller is – det virker!
Te indeholder en masse antioxidanter der kan hæmme udviklingen af blandt andet bryst-, mave og lungekræft. Indholdet af polyfenoler (antioxidant) i grøn the er 100 gange mere effektivt end Vitamin C og kan beskytte kroppens celler fra de frie radikaler. Te kan, ifølge førende forskere, også modvirke knogleskørhed.

Tomater – De er bedre end du tror
Hvem skulle have troet at tomaten var en superfood, men det er den. Tomater indeholder blandt andet en carotenoid der hedder lycopen. Dette stof er effektivt mod kræft i bland andet prostata, lunge og mave. DU kan med fordel koge (brug tomater i din madlavning) dine tomater, da dette gør lycopen lettere optagelig i kroppen. Tomater indeholder også de effektive stoffer kalium, C-vitamin, og beta-caroten der alle er vigtige for immunforsvaret og hjælper kroppen med at holde din hud sund.

Tranebær – Mere end blot kompot
Tranebær indeholder store mængder af stofferne Phenoler, der er plantekemikalier. Disse stoffer er med til at sænke blodets indhold af LDL der er dårligt kolesterol. Tranebær indeholder også stoffet proanthocyanidins, der er usædvanligt effektivt mod urinvejs sygdomme. Stoffet forhindre bakterien E.coli i at binde sig til cellevæggen i blæren. Desuden viser forskning, at patienter der har haft et slagtilfælde, kan have gavn af tranebær, til at få det bedre.

Vin – Jamen er det ikke fantastisk?
Det er et uomtvisteligt faktum, at vin er godt for helbredet. Hvidvin indeholder stofferne tyrosol og caffeic syre der virker anti inflammatorisk (bekæmper betændelser i kroppen). Rødvin indeholder polyfenoler der har gavnlige egenskaber for hjertet. Forskning har bevist af et moderat indtag af rødvin sænker homocystein, trombocyt-klæbrig og LDL “dårlige” kolesterol, hvilket nedsætter risikoen for blodpropper. Moderat indtag af rød eller hvidvin er 1-2 glas om dagen (3-5 dl), men husk at holde mindst en vin-fri dag om ugen, da alkohol er et giftstof som kroppen skal have mulighed for at afsondre.

Æbler – Et æble om dagen…..Det passer!
”Et æble om dagen holder doktoren væk” og der er megen sandhed i denne talemåde. Æbler indeholder stoffet phytonutrient quercitin, der nedsætter risikoen for skader på arterier og blodårer og derved nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Æbler indeholder også den opløselige fiber Pektin, der er effektiv til at reducerer indholdet af skadelig kolesterol i blodet. Desuden er Pektin god til at binde tungmetaller, som du har i kroppen, og transporterer dem ud via tarmen.

Spinat – Ikke kun til Skipper Skræk
Spinat er spækket med vitamin A, vitamin K, vitamin C, folat, jern, kalium og calcium. Spinat er derfor en meget sund grønsag, der både kan spises i salater (babyspinat) eller i grønsags lasagne eller en lækker feta/spinat tærte. Spinat indeholder desværre også stoffet oxalsyre, der binder jern og calsium og dermed forhindre disse stoffer i at blive optaget ordentligt i kroppen, men resten af de gode stoffer i spinaten går direkte i kroppen, og det er alle vitale stoffer, så spinat er varmt at anbefale som en superfood.

Bønner og Linser – I alle afskygninger
Bønner og linser indeholder stort set alle sammen, B-vitaminer, kalium, magnesium, jern, zink og kobber. Hvide og brune bønner her desuden et højt indhold af vitamin K, folat, mens sojabønner adskiller sig ved at have et højt indhold af biotin. Hvide bønner og mungbønner indeholder tillige selen. De grønne bønner du køber på frost i supermarkedet, indeholder, bortset fra vitamin C mindre af de aktive mikronæringsstoffer end andre typer bønner

Krydderurter – Både ja og nej
Der er mange meninger om krydderurter som persille, brøndkarse, dild og basilikum, om hvorvidt de er superfoods eller ikke er superfoods. Det er en kendsgerning at, for eksempel persille indeholder både A- og K-vitamin, folat, C-vitamin, kalium, calcium, jern og mangan, men da krydderurter traditionelt bruges i meget små mængder i vores madlavning, har de ikke den store betydning i det store billede. Derfor skal du ikke udlade krydderurter i din madlavning, tvært imod. Brug alle de friske krydderurter du kan, det skader i hvert fald ikke, og så smager maden også bedre.

Brun ris – en energi- og fiberkilde
Brune ris er sunde, hvide ris er usunde! Det er et faktum som vi ikke kan komme udenom. Brune ris indeholder et sundt kulhydrat som øger stofskiftet og hjælper med at brænde fedt. Samtidig er brune ris, det man kalder en ”langsom” energikilde, hvilket betyder at du føler dig mæt længere, samtidig med at de brune ris indeholder væsentlig færre kalorier en hvide ris

Chiafrø – Et lillebitte frø med stor betydning
Der er stor næring i de små sort frø, Chiafrø. De indeholder nemlig det vitale fedtstog Omega-3 i rigelige mængder, og samtidig er de rige på kostfiber samt mineralerne calcium og magnesium. Du kan bruge dem i bagværk og få ekstra sunde brød og boller eller i salater. Hvis du vil have en smag ud af dem, skal du riste dem let på en pande, så får de er dejlig nøddeagtig smag.

Goji bær – Kongen af superfoods
Disse små fantastiske bær er smækfyldt med gode ting til din krop. Gojibær indeholder antioxidanter, vitaminer, mineraler og aminosyrer. De indeholder hele 18 aminosyrer, hvoraf mange er vitale for menneskekroppen, 21 mineraler fx jern, zink og kobber, vitaminer som B1, 2, 6 og vitamin C og E. Bærrene indeholder ligeledes flere sunde umættede fedtsyrer samt 5 karotenoider som er antioxidanter. Med andre ord, bør du spise disse små fantastiske sundhedsbomber et par gange om ugen, mindst!

Granatæble – siger ikke bang! Men forebygger alvorlige sygdomme
Granatæblet har et ekstremt højt indhold af antioxidanter, og er med til at holde din krop ung. Samtidig forebygger den alvorlige sygdomme og styrker dit immunforsvar

Pære – ikke den fra hesten
En enkelt pære indeholder op til 15% af dit daglige, anbefalede indtag af kostfibre. Kostfibre er med til at give mæthedsfornemmelse, og give din mave noget at arbejde med. Samtidig er kostfibre gode for dine tarme og fordøjelse.

Pin It on Pinterest