Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Vegetar hysteri og fake news

Vegetar hysteri og fake news
Søren Lyng

Der er ikke noget værre en ”Fake News”, bare spørg Donald Trump. Herhjemme er der lige nu stor fokus på vores madvaner, efter at vegetarvirksomheden Simple Feast, i en serie reklamer, sammenholder kød med cigaretter, og dét at spise kød, med dét at ryge, hvilket er fuldstændigt skudt ved siden af målet.

Med tvang for man sin vilje?
Jeg påtvinger på INGEN måder vegetarerne min livsstil, og har aldrig gjort det men gang på gang påtvinger vegarerne mig deres livsstil, og fortæller mig hvor absurt jeg lever, ifølge deres ”religion” Det er fanatisme, og det hører ikke til i den danske samfundsdebat. Saglig debat ja tak, fanatisk fake news, nej tak!

Hvorfor skal det være ”enten eller”?
Ud over at være madnørd og kødentusiast på www.grilltips.dk er jeg også en ansvarlig far for mine børn, og jeg er meget bevist om at vi skal passe på den verden, som vi skal give videre til vores børn. Derfor gør vi rigtig mange ting hjemme hos os, for at spare på strøm, varme, vand osv. i vores hverdag. Vi forsøger at bruge mindre plastik, vi opfordrer børnene til at gå til deres kammerater, i stedet for at blive kørt, men vi bliver aldrig fanatiske, for dét virker ikke. Vores samfund er ikke bygget til en ”enten / eller” løsning. Vi stopper ikke med at bruge strøm, vi stopper ikke med at bruge varme og vi stopper IKKE med at spise kød, bare fordi nogle fanatiske vegetarer (med en skjult dagsorden*) siger det! Der er ingen diskussion om at kødproduktion er meget ressourcekrævende, men jeg skal ikke skræmmes til at makke ret!

Fakta om kød og vegetarmad
Flere eksperter, fagfolk og organisationer har gudskelov allerede modsagt Jakob Jønck fra Simple Feast, og har pillet hele kampagnen fra hinanden, fakta for fakta.

Processeret okse- og svinekød såsom pølser, røget skinke og bacon øger risikoen for visse kræftsygdomme med 18 procent ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

Til sammenligning øger rygning risikoen for at få kræft med 2500 procent.

Magert, fersk kød er der imod langt fra så usundt, og det spises der også meget af i verden. Desuden er der flere typer kød, der ikke afsætter et stort aftryk på miljøet.

Mange af de erstatningsprodukter der benyttes i vegetarmad, indeholder soja og palmeolie. Begge dele dyrkes faktisk på en måde, der også er skadeligt for miljøet, og specielt palmeolie kan være med-årsag til blodpropper og hjerte/karsygdomme, så det hele er ikke så sort/hvidt.

Ernæringsprofessor Arne Astrup fra Københavns Universitet udtaler til Politiken.

”At droppe kødet kan være okay, men det er vildledende at bruge skræmmekampagner og sammenligne det med rygning. Det er helt ude i hampen”

Danske landmænd er blandt verdens førende indenfor miljøbevidst kødproduktion, hvilket på ingen måde bliver anderkendt af Simple Feast!

*Den skjulte dagsorden fra Simple Feast
Simple Feast er en virksomhed der har lancerer en serie vegetariske måltidskasser, og samtidig har lanceret den omtalte reklamekampagne, der sammenholder kød med rygning. I reklamekampagnen bliver der brugt flere usaglige og direkte usande påstande om kød, hvilket får hele kampagnen til at fremstå som én stor omgang ”Fake news” for at fremme salget af minoritets-måltidskasser. Så HUSK, denne kampagne er en reklame, og har INTET med saglig information at gøre.

Jeg hørte her til morgen et interview med Jakob Jønck på DR1 (radio) og gudskelov fik journalisterne hurtigt pillet kampagnen helt fra hinanden. Jakob sagde blandt andet at den største risiko for folkesundheden var for højt blodtryk og diabetes, hvilket begge er lidelser der i højere grad henføres til overforbrug af sukker, alkohol og cigaretter end det kan henføres til kød. Jakob sagde ligeledes at alt kød var fyldt med mættet fedt, hvilket får mig til at tro, at han næppe har spist meget kød de sidste 20 år. Her i huset spiser vi jævnligt magert oksekød, så heller ikke her bider jeg på krogen. Fakta er meget langt fra Jakob Jøncks reklamekampagne, og der er ikke noget jeg hader mere, end reklamefolk der vil gøre ALT for at få deres produkt solgt, uanset om man så lige må presse en løgn eller to ind i processen.

“Meningen med kampagnevideoen er at få os til at kigge på os selv og sige, hvor er det absurd den måde, vi lever på“, siger Jakob Jønck, administrerende direktør i Simple Feast, til Politiken.

Simple Feast kunne have skabt en super kampagne, med fokus på alle de gode ting som vegetarmad kan gøre for dem der kan lide det, og ikke mindst for miljøet, men i stedet angriber Simple Feast størstedelen af befolkningen, hvilket er både barnligt og uigennemtænkt.

Selvfølgelig skal vi tage ansvar…men!
Der er ingen tvivl om, at specielt okse-kødproduktion ér hårdt ved miljøet, men der forskes hele tiden på at gøre dette mere miljøvenligt og der forskes i alternativer. Samtidig er der intet galt med en kødfri dag, eller en dag med mindre kød og mere salat/grønt, da grønsager naturligvis er sundere end kød, og desuden smager fantastisk på grillen. Det må bare ikke blive til et forbud med skræmmekampagner og fake news, for det ødelægger hele den saglige debat.

Det virker som en rød klud på typer som mig, og det giver mig bestemt ikke lyst til at spise mindre kød. De eneste der virkelig må kunne lide denne kampagne (og det står naturligvis helt for min egen regning), ér allerede i målgruppen af fanatiske vegetarer, så kampagnen er på alle måder skudt ved siden af. Som repræsentant for ”kødfolket” siger jeg i hvert fald fra over for denne tåbelige, løgnagtige og barnlige omgang Fake news.

NED MED FANATISMEN – Nu vil jeg gå ud og ryge mig en pølse!

Pin It on Pinterest

Share This